poniedziałek, 3 lutego 2014

Oko. Refleksja wtórna

... z cyklu "Czytam sobie"

 

Fotografie potrzebujących na naszych blogach. Głodnych, chorych, bezdomnych.


Zdjęcie głodującego dziecka ma nas wzruszyć? Warto pamiętać, że nasze spojrzenie nigdy nie jest niewinne, nawet jeśli nam się wydaje, że mamy szlachetne intencje. A nasze "wzruszenie" nie zmienia niczego poza naszym samopoczuciem - które się poprawia (paradoksalnie), bo czujemy się wtedy tacy "wrażliwi". Dobrze to kiedyś ujęła Janina Ochojska, mówiąc, że pracownikom PAH-u - i jej samej też - nie wolno się wzruszać, bo to obniża ich skuteczność. Ergo, wzruszenie nie jest niczym dobrym w tym wypadku. Liczy się realna pomoc. Nie pomagasz - nie patrz. Więcej - nawet gdy pomagasz, nie gap się, tylko bądź, bo wtedy oko nie nie podgląda, lecz dostrzega. To różnica. Tak mi się wydaje. I właśnie dlatego - nie pokazuj. Że nie wspomnę o sławetnych "wycieczkach" po slumsach. Pozdrawiam ciepło.

3 komentarze:

  1. prawda! dopisałabym jeszcze-pomagaj jeśli tym nie zaszkodzisz

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jeszcze bym dodała o zdjęciach dzieci chorych bo teraz tego jest pełno na portalach ja wiem,że są ludzie którzy pomagają,ale inny tylko da Lubie to bo ładnie wygląda przed znajomymi jakie to ma wielkie serce . Puzniej tacy biorą udział w licytacjach na rzecz tych biednych chorych dzieci licytują za duże kwoty i nie wpłacają pieniędzy i po co to robią? . Ja mam 3dzieci którym pomagam przy różnych akcjach co organizują . Dużo innych dostaję zaproszeń,ale już nie przyjmuję bo nie stać mnie by pomagać każdemu więc tylko udostępniam może ktoś ze znajomych pomoże temu dziecku. Rozpisałam się przepraszam:) . Miłego dnia pozdrawiamy z synkiem:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam wybraną jedną organizację, którą wspieram. Wystarczy. Całego świata nie zbawię, a pomoc rozproszona po wielu potrzebujących nie przynosi nikomu niczego dobrego. Lepiej skoncentrować się na jednym celu, jednej osobie, wtedy nasza pomoc staje się realna. Do takich wniosków kiedyś doszłam i tego się trzymam. Miłego wieczora :)

    OdpowiedzUsuń

Opinie Czytelników mojego bloga są niezwykle cenne. Dlatego serdecznie dziękuję za każdy komentarz.